به وبسایت موسسه حقوقی و داوری دادبان تدبیر خوش آمدید.

هیئت نظارت ثبت

هیئت نظارت ثبت

برای رسیدگی به کلیه اختلافات و اشتباهات ثبتی مربوط به امور ثبت اسناد و املاک در هر استان، هیئت نظارت ثبت تشکیل میشود.

مستند قانونی:

مواد ۲۵ و ۲۵ مکرر قانون ثبت اسناد و املاک کشور

صلاحیت هیئت نظارت ثبت:

۱. هرگاه در جهت پذیرفتن تقاضای ثبت اختلافی بین اشخاص و اداره ثبت واقع شود.

۲. ابطال اشتباه موثر واقع شده در جریان مقدماتی ثبت املاک

۳. دستور اصلاح اشتباهات قلمی که موقع ثبت ملک یا ثبت انتقالات بعدی در دفتر املاک رخ دهد.

۴. رفع و اصلاح اشتباهاتی که قبل از ثبت ملک و در جریان عملیات مقدماتی ثبت پیش آمده است.

۵. رسیدگی به تعارض در اسناد مالکیت نسبت به حدود و حقوق ارتفاقی

۶. رسیدگی و رفع اشتباهی که در عملیات تفکیکی رخ دهد.

۷. دستور رفع اشکال و اشتباهاتی که در طرز تنظیم اسناد و تطبیق مفاد آن ها با قوانین پیش آید.

۸. رسیدگی به اعتراضات اشخاص نسبت به نظریه رئیس ثبت در مورد تخلفات و اشتباهات اجرائی

ترکیب اعضاء:

سه نفر عضو اصلی مرکب از رئیس ثبت استان یا قائم وی و دو نفر از قضات دادگاه استان به انتخاب قوه قضائیه و دو عضو علی البدل از قضات دادگستری یا کارمندان ثبت مرکز استان که از طرف قوه قضائیه تعیین خواهد شد.

فرآیند رسیدگی در هیئت نظارت ثبت:

آراء هیئت نظارت ثبت فقط در مورد بندهای یک و پنج و هفت موارد فوق الذکر قابل تجدیدنظرخواهی در شورای عالی ثبت می باشد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.