
هر ایرانی پس از تولد با سازمان ثبت برخورد دارد. تمام مدارک هویتی ما از طریق این سازمان صادر میشوند. همچنین اطلاعات تمامی ایرانیان در این سازمان ثبت و درج میشود. به هر طریقی ممکن است که کارمندان ثبت احوال در درج اطلاعات دچار اشتباه یا نقصان شوند. هیئت حل اختلاف ثبت احوال وظیفه دارد که به این اشتباهات رسیدگی کند.
اشتباهات کارمندان ثبت احوال یکی از موارد اصلاحی است که ممکن است در اوراق هویتی وجود داشته باشد. ممکن است که یک شهروند به هر دلیلی تصمیم به تغییر نام یا نامخانوادگی خود بگیرد. صلاحیت بررسی این درخواست با هیئت مذکور است. همچنین اگر فردی عمل تطبیق جنسیت انجام داده باشد برای اصلاح نام و جنسیت در اوراق هویتی، باید به این هیئت رجوع کند. بررسی درخواستها و موضوعاتی از این قبیل در حوزه صلاحیت این هیئت است. شرح کامل وظایف و مشخصات هیئت را در ادامه خواهید خواند.
مستند قانونی هیئت حل اختلاف ثبت احوال:
ماده ۳ قانون ثبت احوال و آیین نامه طرز رسیدگی هیئتهای حل اختلاف موضوع ماده ۳ قانون ثبت احوال.
صلاحیت:
۱. تصحیح هر نوع اشتباه در تحریر مندرجات دفتر ثبت کل وقایع و وفات، بشرح مندرج در ماده ۲۹ قانون ثبت احوال.
۲. رفع اشتباهات ناشی از تحریر
۳. ابطال اسناد و شناسنامه های مورد استفاده بیگانگان طبق ماده ۴۴ قانون ثبت احوال
۴. ابطال اسناد مکرر و یا موهوم و تصحیح اشتباه در ثبت جنس صاحب سند
۵. حذف کلمات زائد
ترکیب اعضاء هیئت حل اختلاف ثبت احوال:
رئیس اداره و مسئول بایگانی یا معاونین و یا نمایندگان آنان و یکی از کارمندان مطّلع اداره مزبور به انتخاب رئیس اداره ثبت احوال استان
فرایند رسیدگی:
متقاضی درخواست خود را در برگه ای مخصوص و به زبان فارسی نوشته و به انضمام مدارک و مستندات به دفتر هیيت حل اختلاف محل اقامت خود تسلیم می نماید
آراء صادره از هیئت حل اختلاف ظرف ده روز پس از ابلاغ قابل اعتراض در دادگاه محل اقامت خواهان می باشد.