به وبسایت موسسه حقوقی و داوری دادبان تدبیر خوش آمدید.

نحوه پذیرش شکایت در دادسرای انتظامی قضات

نحوه پذیرش شکایت در دادسرای انتظامی قضات

به موجب ماده 15 آيين نامه اجرايي قانون نظارت بر رفتار قضات شكايت انتظامی بايد حاوي نكات ذيل باشد:

1- نام، نام خانوادگی، نشانی اقامتگاه، کدپستی، کدملی، و در صورت امکان شماره تلفن ( ثابت، همراه) شاكي انتظامی

2- سمت شاکی انتظامی در پرونده قضایی (در صورتي كه اقامه شكايت از سوي وكيل باشد بايد حق شكايت انتظامی در وكالت‌نامه تصريح شده باشد.)

3- اعلام شماره پرونده قضائي مورد شكايت

4- اعلام هویت قاضی یا قضات مورد شکایت.

5- مشـخص بودن موارد مورد شكايت (کلی نباشد) يعني جهات تخلف از مقررات قانوني بايد ذكر شود.

6- پيوست نمودن مستندات مورد شكايت از قبيل تصوير دادنامه، برگ اخطاريه يا احضاريه، برگ اجرائيه و…

7- امضاء شاکی یا نماینده قانونی وی و در صورت عجز از امضاء، اثر انگشت او.

8- ابطال نمودن تمبر دادرسي مطابق تعرفه خدمات قضايي (مبلغ 300/000 ريال)

تبصره۱ـ در صورتی که شکوائیه فاقد یکی از نکات مزبور باشد، بایگانی می‌شود.

شكايت انتظامی:

1- شكايت انتظامی تأثيري در رأي و تصميمات متخذه در پرونده اعم از دادسرا يا دادگاه مربوطه ندارد.

2- شكايت انتظامی از جهات اعاده دادرسي (موضوع ماده 474 ق.آ.د.ك) و همچنين تجويز اعاده دادرسي (موضوع ماده 477 ق.آ.دك) محسوب نمي‌شود.

3- شكايت انتظامی از جهات رد دادرس (به منظور اخذ پرونده از قاضي و ارجاع آن به قاضي ديگر) محسوب نمي‌گردد.

4- به جرائم كيفري (اعم از اهانت و توهين وغيره) قضات سراسر كشور در دادسراي ناحيه 28 تهران (ويژه كاركنان دولت) واقع در ميدان ارگ رسيدگي مي‌شود.

5- سير مراحل رسيدگي در دادسرای انتظامی قضات محرمانه است.

6- دادن تصوير از اظهارنظر مقامات دادسراي انتظامی و كيفرخواست به شاكي انتظامی ممنوع است. (موضوع ماده 17 آيين نامه اجرايي)

7- شاكي انتظامی مي‌تواند شكايت انتظامی را مطابق ماده 23 قانون نظارت بر رفتار قضات به دادگستري استان مربوط نيز تحويل و يا از طريق پست سفارشي با رعايت ماده 15 آيين نامه اجرايي به آدرس اين دادسرا ارسال و پس از يك ماه، شماره پرونده ثبت شكايت انتظامی از طريق پيام كوتاه اطلاع رساني مي‌گردد.

آدرس: تهران، خيابان خيام، روبروي پارك شهر، كاخ دادگستري، دادسراي انتظامی قضات

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.