
برای ثبت و پیگیری درخواستها و دادخواستهای دیوان عدالت، الزاما نیاز به مراجعه حضوری نیست. مراجعهی حضوری به شعب دیوان تنها یکی از راههای ثبت و پیگیری درخواست در دیوان عدالت اداری است. به کمک سامانه اینترنتی ساجد میتوانید این کار را به صورت آنلاین انجام دهید. به طور کل ارباب رجوع دیوان عدالت میتواند از طریق سامانه الکترونیکی کار خود را در این نهاد قضایی پیگیری کند.
امکانات و امور قابل انجام در سامانه ساجد:
۱. ثبت دادخواست های بدوی و تجدیدنظر
۲. ثبت و پیگیری درخواست اعمال ماده ۷۹ (درخواست بررسی مجدد توسط رییس دیوان) و رخواست ماده ۸۹ (درخواست بررسی تعارض آرای شعب) از قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری
(متن ماده ۷۹ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری: در صورتی که رئیس قوه قضائیه یا رئیس دیوان رای قطعی شعب دیوان را خلاف بیّن شرع یا قانون تشخیص دهند، رئیس دیوان فقط برای یک بار با ذکر دلیل پرونده را برای رسیدگی ماهوی و صدور رای به شعبه همعرض ارجاع مینماید. رای صادر شده قطعی است.
تبصره- چنانچه رای قطعی موضوع این ماده از شعبه بدوی صادر شده باشد، در این صورت پرونده برای صدور رای به شعبه تجدیدنظر ارجاع میگردد.»
۳. پیگیری ماده ۸۰ (درخواست ابطال مصوبات)
۴. ارسال پاسخ اخطار رفع نقص، لوایح و نامه ها به بخش های مختلف در دیوان عدالت اداری
سامانه ساجد، سامانه ثبت درخواستها و دادخواستهای دیوان عدالت اداری است. در حال حاضر امکان پیگیری موارد مربوط به شعب در سامانه وجود ندارد.
دسترسی به سامانه:
برای ورود به سامانهی ساجد تنها کافی است که روی نام آن در این جمله کلیک کنید تا به صفحهی اینترنتی این سامانه هدایت شوید. برای سهولت کار با این سامانه بهتر است که مرورگر خود را بروز کرده باشید. همچنین استفاده از مرورگر گوگل کروم توصیه میشود. همچنین بهتر از که با اسفتاده کامپیوتر شخصی وارد سامانه شوید. چرا که صفحهی کوچک گوشی موبایل کار با این سامانه را دشوار میکند.